Inspiratiesessie - Dennis Karpes

Duurzaam onderwijs? Groene marketing!

Het groene onderwijs wil niet alleen duurzaam opleiden en duurzaam bouwen, maar vooral ook zo gezien worden door de buitenwereld. Hoe maak je nu die verbinding met jongeren, hun ouders, de duurzame bedrijven, etc.? Kortom, hoe maken we zichtbaar dat we het menen met Voorop in de Vergroening? Hoe profileren we ons hiermee en worden wij nog aantrekkelijker voor onze klanten? De heer Dennis Karpes  weet als geen ander hoe je de wereld van je kan laten horen. Wij horen graag van hem hoe wij dat kunnen aanpakken!

 

 

Wie is Dennis Karpes?

Dennis Karpes is het brein achter het populaire schoolevent ‘Dance4Life’, waarbij jongeren tussen de 13 en 19 jaar voorlichting krijgen over hiv en aids. Het succes beperkt zich niet tot Nederland. In meer dan dertig landen is Dance4Life een erkende goede doelenorganisatie waar scholen graag voor warmlopen. De marketeer en fulltime wereldverbeteraar zette daarnaast het duurzame spijkerbroekenmerk Kuyichi in de (internationale) markt. Zijn nieuwste project is het tegengaan van verwoestijning in Azië en Afrika. Tijdens de inspiratiesessie spreekt Karpes over groene marketing.

 

VERSLAG INSPIRATIESESSIE

Groene marketing, hoe maken we groene ideeën groot?

 

Dennis Karpes begint zijn verhaal met zichzelf te relativeren. Soms kan hij zelf nog steeds niet geloven dat hij het leven leidt wat hij nu doet. Na een marketingjob bij een spijkerbroekenfabrikant besloot hij het over een andere boeg te gooien. Hij wilde marketing inzetten om de wereld te verbeteren. Hij startte met zijn project ‘Dance for Life’ (voorlichting van jongeren over Aids). Hij werkte samen met mensen van wie hij alleen maar had kunnen dromen en het opende vele deuren. Inmiddels is hij Young Global Leader voor het World Economic Forum in Davos. Hij zit met o.a. Bono, Desmond Tutu, Tiësto en Johan Olav Koss aan tafel.

Just Dig it
Zijn nieuwste project heeft alles met groen en duurzaam te maken. Dennis neemt ons mee in zijn ontdekking van de techniek en uitvinder Peter Westerveld ervan om de aarde wezenlijk te verbeteren. Door woestijngebieden te  herbeplanten worden klimaatveranderingen gerealiseerd en ongezonde ontwikkelingen op gebied van lucht en bodemkwaliteit tegen gegaan. Dat doet hij door middel van diverse YOUTube filmpjes. Kort samengevat: de techniek om de aarde weer groen te maken is gewoon graven. Wij gaan de wereld (via internet) vragen om met ons mee te graven. Just Dig It. Zijn enthousiasme is aanstekelijk en zijn ambities groot.

Lees hier meer informatie over het project

Clip over de techniek van Peter Westerveld

Rol van groen onderwijs
Just Dig it is een project dat heel erg goed bij groen onderwijs past en nog veel beter bij het project Voorop in de Vergroening. De deelnemers in de inspiratiesessie realiseren zich dat zij echt HET verschil kunnen maken, kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dennis geeft aan dat jongeren nog veel sneller over te halen zijn voor dit soort ideeën. Spreekt het idee hen aan, dan komt de energie vanzelf. Iedereen is het erover eens dat aansluiten bij dit initiatief een geweldige kans zou zijn.

Stelling voor het vergroeningsdebat: betrek de studenten bij het groener maken van onze planeet.  Werf de studenten die daar voor gáán! Haak aan bij het project Just Dig It!!